Bezpieczeństwo

Współczesne łodzie F1 H2O są dosłownie naszpikowane technologiami podnoszącymi bezpieczeństwo.

To nie przypadek, że ostatni śmiertelny wypadek w wodnej Formule 1 miał miejsce w 2001 r. Od tamtej pory, mimo wzrostu osiągów i liczby wypadków, maleje urazowość w tym sporcie. Dzieje się tak za sprawą zmieniających się przepisów, ale przede wszystkim rewolucji w budowie łodzi.
 
Cały bolid F1 H2O jest zbudowany wyłącznie z kompozytów węglowych (karbon i kevlar) oraz najwyższej jakości żywic epoksydowych. Jest to najmocniejszy i najlżejszy dostępny dzisiaj materiał, stosowany w technologiach kosmicznych, lotniczych czy np. w kamizelkach kuloodpornych. Podstawą jest solidny i niemal niezniszczalny kokpit, w którym siedzi kierowca. Ponadto, istotnym elementem jest Air Bag uruchamiający się w przypadku, gdy bolid znajduje się w wodzie, do góry dnem. Wtedy natychmiast aktywowany jest specjalny system wypornościowy, który unosi kokpit ponad taflę wody, nie tylko wynurzając kierowcę, ale też ułatwiając przeprowadzenie akcji ratowniczej.
 
Żadna technologia nie zastąpi jednak ludzi. Mocnym punktem bezpieczeństwa jest zespół ratowników. To brytyjska grupa Osprey Rescue Team, która już od ponad 25 lat zabezpiecza wyścigi F1 H2O. Ściśle trzymają się oni zasady, że w 30 sekund muszą dotrzeć do zawodnika. Przez te ćwierć wieku zawsze wywiązują się z tej obietnicy. 
 
Dodatkowo, ratownicy raz do roku sprawdzają każdego kierowcę w tzw. teście zanurzeniowym. Polega on na obserwowanym przez specjalistów wyjściu z kokpitu pod wodą. Zawodnik jest zapięty w pasy oraz ma na sobie strój taki, jak podczas wyścigu. Wsiada do imitacji kokpitu, który dynamicznie jest odwracany pod wodą do góry nogami. Od tego momentu kierowca ma 10 sekund na wydostanie się z kokpitu. Od zawodnika wymagane jest spokojne wykonanie czynności wypięcia pasów, wypięcia kierownicy oraz odpięcia zabezpieczenia zamykającego kokpit. Dopiero wtedy kierowca może swobodnie opuścić łódź. Zachowanie pod wodą jest pod stałą obserwacją ratowników F1 H2O, którzy muszą mieć absolutną pewność, że zawodnik nie wpada w takiej sytuacji w panikę.
 
Po zaliczeniu wszystkich formalności w drodze do F1 H2O, najistotniejsze jest zdobywanie odpowiednio wysokich wyników, przy bezkolizyjnej jeździe w niższych klasach wyścigowych. Do F1 H2O nie trafiają przypadkowe osoby. To grupa absolutnie najlepszych kierowców na świecie.

BARTEK MARSZAŁEK - PIERWSZY POLAK W F1 H2O
DZIĘKI SWOJEJ PASJI, RODZINNYM TRADYCJOM ORAZ KONSEKWENTNEJ PRACY

Dowiedz się więcej o F1H2O

Zasady

Zapoznaj się bliżej z zasadami wyścigów F1H2O.

Co to jest F1 H2O

F1 H2O to najbardziej spektakularny sport wyścigowy na wodzie.

Magiczne F1H2O

Kierowcy F1 H2O to grupa osiemnastu osób z dwunastu krajów.

Bezpieczeństwo

Współczesne łodzie F1 H2O są dosłownie naszpikowane technologiami podnoszącymi bezpieczeństwo.

Klasyfikacja zawodników

1 Alex Carella 58
2 Erik Stark 42
3 Philippe Chiappe 39
4 Ahmed Al Hameli 30
5 Sami Selio 30
6 Thani Al Qamzi 25
7 Shaun Torrente 19
8 Duarte Benavente 14
9 Bartek Marszałek 14
10 Jonas Andersson 12
zobacz całą klasyfikację
zobacz wszystkie
Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich użycie. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.