Magiczne F1H2O

Kierowcy F1 H2O to grupa osiemnastu osób z dwunastu krajów.

Warunki i tor, po którym ścigają się kierowcy F1 H2O, to najbardziej zmienna i nieprzewidywalna nawierzchnia  ze wszystkich dostępnych w motorsporcie. W wyścigach F1 H2O maszyna i nawierzchnia wchodzą w pewnego rodzaju symbiozę - łodzie dosłownie wtapiają się w taflę wody.  Daje to możliwość wykonywania dynamicznych zwrotów. Minusem jest jednak to, że podczas wypadków woda natychmiast „łapie” i wyhamowuje brutalnie łódź do zera, niczym przy zderzeniu z bandą na torze asfaltowym.




240 km/h jak w gęstej mgle
Podczas wyścigu F1 H2O rozbryzgi wody powodują, że widoczność jest wyjątkowo ograniczona. Bardzo często kierowcy muszą kierować się instynktem. Choć trudno w to uwierzyć, pędząc z prędkością 240 km/h, mając kilka centymetrów po lewej i prawej stronie rywali, nie widzi się absolutnie nic. W walce o pozycje kierowcy są regularnie oblewani wodą z silników innych łodzi, co zwłaszcza w słonecznych krajach, ze słoną wodą, całkowicie wyłącza widoczność nieraz nawet na kilka sekund.

Setki milionów widzów
Wyścigi F1 H2O organizowane są na całym świecie, i bez wyjątku, w każdym zakątku globu,  gromadzą tysiące kibiców na brzegach. Relacje telewizyjne emitowane są na żywo,  i pokazywane w wielu stacjach, na wszystkich kontynentach, z regularnym zasięgiem  sięgającym 300 milionów gospodarstw domowych.



PRZEPISY, ORGANIZATORZY, ZESPÓŁ…
Mistrzostwa Świata F1 H2O to seria powstała w 1981 r. Zasady rozgrywania wyścigów oraz przepisy w większości są analogiczne do „asfaltowej” F1. Organizatorem serii jest grupa specjalistów z doświadczeniem zawodowym w samochodowej F1. Organizacja ta nazywa się H2O Racing, a jej szefem i promotorem F1 H2O jest Włoch Nicolo San Germano.
 
Motorowodna Formuła 1 jest serią wyścigów regulowaną przez przepisy Światowej Unii Motorowodnej UIM (Union Internationale Motonautique) z siedzibą w Monako. Jest to rywalizacja zespołów różnych narodowości, w skład których wchodzą inżynierowie odpowiedzialni za budowę i modyfikację silników. Oddzielną grupą fachowców są osoby odpowiedzialne za budowę śmigieł napędowych. Kolejne osoby to specjaliści od spraw kompozytowych, budowy, modyfikacji i - w razie potrzeby - natychmiastowej naprawy uszkodzonych bolidów.


 
W skład zespołów F1 H2O wchodzą również osoby odpowiedzialne za elektronikę. W ich zakresie obowiązków leży programowanie odpowiednich map wtryskowych dla silników, obsługa systemów telemetrii bolidu, czyli odczytywanie i gromadzenie danych z podzespołów bolidu podłączonych do sensorów. Wszystkie te dane umożliwiają prawidłową kalibrację poszczególnych elementów. Kolejni ludzie to osoby do pracy fizycznej. Ekipa ta uzupełnia paliwo, zaprowadza bolid do dźwigu, którym zestawiany jest na pomost startowy. Następnie ekipa na pomoście startowym trzyma łódkę w odpowiednim kierunku do startu za pomocą specjalnych, długich bosaków.
 
Kolejna grupa ludzi to osoby pracujące w strefie timingu. To specjalny obszar, w bezpośrednim sąsiedztwie sędziów i całego „centrum dowodzenia wyścigiem”. Poza gronem specjalistów bezpośrednio związanych z obsługą bolidu, w skład zespołu wchodzą również menadżerowie, koordynatorzy medialni oraz fizjoterapeuci dbający o to, aby ciało kierowców, po przyjęciu dawki solidnych przeciążeń, było w dobrej kondycji.
 

BARTEK MARSZAŁEK - PIERWSZY POLAK W F1 H2O
DZIĘKI SWOJEJ PASJI, RODZINNYM TRADYCJOM ORAZ KONSEKWENTNEJ PRACY

Dowiedz się więcej o F1H2O

Zasady

Zapoznaj się bliżej z zasadami wyścigów F1H2O.

Co to jest F1 H2O

F1 H2O to najbardziej spektakularny sport wyścigowy na wodzie.

Magiczne F1H2O

Kierowcy F1 H2O to grupa osiemnastu osób z dwunastu krajów.

Bezpieczeństwo

Współczesne łodzie F1 H2O są dosłownie naszpikowane technologiami podnoszącymi bezpieczeństwo.

Klasyfikacja zawodników

1 Philippe Chiappe 20
2 Sami Selio 15
3 Duarte Benavente 12
4 Alex Carella 9
5 Bartek Marszałek 7
6 Cédric Deguisne 5
7 Grant Trask 4
8 Erik Stark 3
9 Peter Morin 2
10 Shaun Torrente 0
zobacz całą klasyfikację
zobacz wszystkie
Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich użycie. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.