Zasady

Zapoznaj się bliżej z zasadami wyścigów F1H2O.

Podstawowe zasady F1 H2O
Grand Prix F1 H2O składa się z trzech dni. Oczywiście, zespoły przybywają kilka dni wcześniej, aby rozpakować kontenery, w których transportowane są bolidy i pozostały sprzęt. Na wyposażenie zespołu, oprócz łodzi, składa się całe zaplecze inżynieryjne oraz techniczne. Pomiędzy wyścigami kontenery są transportowane bezpośrednio z jednej lokalizacji do kolejnej, więc nie ma możliwości pracy w swoich krajach. Pod namiotem zespołu znajdują się materiały niezbędne do naprawy łodzi, serwisu silników i wszelkich pozostałych czynności. Praktycznie, zespoły są przygotowane na każdą okoliczność. Oczywiście F1 H2O to ciągła pogoń za poprawą osiągów bolidów. W związku z tym, zespoły pomiędzy wyścigami konstruują kolejne łodzie i testują modyfikacje silników. Po udanych treningach w swoich macierzystych krajach, często nowe bolidy są wysyłane samolotami na wyścigi, aby tam zaskoczyć wszystkich innowacjami. Kiedy zespół przybywa wcześniej, pierwsze dwa dni to rozpakowywanie kontenerów, budowa parku maszyn (paddocku) oraz przygotowanie bolidu do odprawy technicznej. Kiedy to wszystko jest już gotowe, ma miejsce pierwszy oficjalny dzień, na który składa się odprawa zespołów oraz szczegółowy odbiór techniczny. Na odprawie z sędziami i władzami F1 H2O wyjaśniane są wszelkie zagadnienia związane z danym torem. Omawiane wszystkie sprawy organizacyjne oraz sporne. Zaraz po tym, ma miejsce odbiór techniczny łodzi. Jest to szczegółowa kontrola każdego z podzespołów, zgodnie z regulaminem Światowej Unii Motorowodnej. Kontrola dokonywana jest przez tych samych komisarzy, przez cały sezon wyścigowy. Każdy bolid jest ustawiany w specjalnej strefie technicznej, gdzie punkt po punkcie weryfikowane są nawet najmniejsze drobiazgi. Kiedy wszystko jest w porządku, zespoły dokonują ostatnich przygotowań i czekają na kolejny dzień.
 
Drugiego dnia rano odbywa się godzinna sesja treningu wolnego. Wtedy właśnie zespoły mają prawo testowania dowolnej liczby łodzi oraz silników. Jest to godzina, podczas której należy jak najlepiej poznać warunki, aby jak najtrafniej skonfigurować bolid do lokalnych wymagań. Po wolnym treningu są minimum trzy godziny przerwy. W tym czasie zespoły są zobowiązane ostatecznie podjąć decyzję, którym bolidem, i z którym silnikiem, wystartują w kwalifikacjach, i potem w wyścigu. Komisarze techniczni dokonują plombowania sprzętu i od tego momentu nie można już praktycznie nic zmieniać, poza drobnymi ustawieniami konfiguracyjnymi. Po zaplombowaniu wszystkich bolidów mają miejsce kwalifikacje. Analogicznie do samochodowej F1, składają się z trzech etapów oznaczonych literą „Q”.
 
Trzeciego dnia rano ma miejsce ostatni trening przed wyścigiem. Jest to szansa na finalne skonfigurowanie bolidu i dobór odpowiedniego śmigła. Jeżeli zdarzy się awaria silnika, i zespół wymienia jednostkę napędową, automatycznie traci miejsce wywalczone w kwalifikacjach, i do wyścigu startuje
z ostatniej pozycji.
 
Potrójne kwalifikacje
Format wyścigu F1 H2O jest analogiczny do samochodowego Grand Prix F1. Pierwszego dnia rozgrywane są kwalifikacje w trzech etapach (zwane Q1, Q2, Q3). Do każdego kolejnego etapu wchodzi grupa kierowców okrojona o sześć najwolniejszych łodzi. Następnego dnia rozgrywany jest wyścig finałowy. Kolejność na linii startu zależy od wyników uzyskanych podczas kwalifikacji.


 
Dwukilometrowe petle
Obwód jednego okrążenia toru to około 2 tys. metrów. Każdy tor posiada długą prostą start/meta oraz kilka zróżnicowanych zakrętów. Na pierwszej prostej zawodnicy nie mogą przecinać swoich torów jazdy. Zakręty w lewo oznaczone są pomarańczowymi bojami, natomiast te w prawo to kolor żółty. Średnia prędkość okrążenia przekracza 170 km/h. W czasie wyścigu trwającego 45 minut zawodnicy pokonują około 125 kilometrów dystansu.

 
Specjalna strefa w bezpośrednim sąsiedztwie sędziów i całego „centrum dowodzenia wyścigiem”.
Każdy kierowca F1 H2O musi mieć stały kontakt ze swoim radiomanem. W przypadku komunikatów od sędziów, informacje natychmiast wędrują do słuchawek kierowcy. Funkcja radiomana to bardzo odpowiedzialne zadanie. Nie sprowadza się to tylko do przekazywania informacji technicznych. Dużo ważniejsze jest umiejętne prowadzenie swojego zawodnika przez wyścig. Radioman to dodatkowa para oczu kierowcy, który na bieżąco musi informować o możliwości wyprzedzenia lub konieczności blokowania szybszego kierowcy.

BARTEK MARSZAŁEK - PIERWSZY POLAK W F1 H2O
DZIĘKI SWOJEJ PASJI, RODZINNYM TRADYCJOM ORAZ KONSEKWENTNEJ PRACY

Dowiedz się więcej o F1H2O

Zasady

Zapoznaj się bliżej z zasadami wyścigów F1H2O.

Co to jest F1 H2O

F1 H2O to najbardziej spektakularny sport wyścigowy na wodzie.

Magiczne F1H2O

Kierowcy F1 H2O to grupa osiemnastu osób z dwunastu krajów.

Bezpieczeństwo

Współczesne łodzie F1 H2O są dosłownie naszpikowane technologiami podnoszącymi bezpieczeństwo.

Klasyfikacja zawodników

1 Alex Carella 58
2 Erik Stark 42
3 Philippe Chiappe 39
4 Ahmed Al Hameli 30
5 Sami Selio 30
6 Thani Al Qamzi 25
7 Shaun Torrente 19
8 Duarte Benavente 14
9 Bartek Marszałek 14
10 Jonas Andersson 12
zobacz całą klasyfikację
zobacz wszystkie
Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich użycie. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.